Klant- en zendingbeheer voor transport
DHB is een logistieke dienstverlener in de Benelux, die 's nachts zendingen vervoert tussen 7 distributiecentra. De concurrentievoordelen zijn snelle levertijden en de kortst mogelijke routes. DHB had een complete oplossing nodig die een snel en efficiënt beheer van haar klanten en hun zendingen mogelijk zou maken.
Oplossing
Online transportbeheersysteem
Om dit doel te bereiken, heeft IDcreation een uitgebreid online transportbeheersysteem ontwikkeld, afgestemd op de behoeften van DHB en gehost op websites van klanten. De geavanceerde webtoepassing voor orderinvoer en informatie is speciaal gebouwd voor het transportbedrijf DHB.
In de beveiligde applicatie kunnen DHB-klanten zelfstandig bestellingen invoeren om zendingen te starten. Ze kunnen dit handmatig doen of door bulkbestellingen in XML- of CSV-bestanden te uploaden, waardoor ze tijd besparen.
Applicatie kenmerken
Webapplicatie voor het invoeren van bestellingen
De gebruiksvriendelijke transportapplicatie biedt verschillende waardevolle features:
- Snelle invoer van bestellingen en real-time tracking voor afzenders
- Volledig overzicht over zendingen / inventaris, toegang tot verzenddocumentatie
- Validatie van verzendadres via Google Maps
- Ingebouwde link naar ADR-gevarenklassen en labels
- Eenvoudig afdrukken van barcodes en etiketten voor zendingen
- Tracking van zendingen verzonden naar de eigen ERP-systemen van vervoerders
- E-mailmeldingen over de verzendstatus
- De mogelijkheid voor ontvangers om het afleveradres te wijzigen zonder in te loggen
- Automatische meldingen van vervoerders over wijzigingen in afleveradres
Klantvoordelen:
De applicatie gebouwd door IDcreation bespaart tijd, vermindert fouten en stroomlijnt het werk van zowel DHB als haar klanten. Het is momenteel geïntegreerd met een datamanagementsysteem, via ERP of datasystemen, en extra applicaties kunnen eenvoudig worden aangesloten. De gegevens tussen de webapplicatie en de server worden uitgewisseld via webservice.
Wie is de klant?
DHB wisselt zendingen ’s nachts uit tussen zeven distributiecentra in de Benelux. De volgende ochtend zijn de goederen al dicht in de buurt van de klant. Korte leveringstijden en zo weinig mogelijk kilometers zijn de troeven van deze organisatie die de krachten van zes familiebedrijven bundelt.
WAT HEBBEN WE GEDAAN?
We kozen voor een maatwerkoplossing, en we hebben een web order entry & information app ontwikkeld op maat van DHB en haar klanten. Deze webapplicatie of online ‘transport management system’ is ideaal voor de aangesloten transportbedrijven en hun klanten.
Via het online order entry systeem kunnen de opdrachtgevers hun transportorders en zendingen zelf ingeven, in een beveiligde omgeving. Dat kan handmatig of door een volledig XML- of CSV-bestand op te laden naar het systeem.
Maatwerk online. Wat is het resultaat?
1. Zowel de transportbedrijven als hun klanten winnen tijd met deze webapplicatie.
Vroeger moesten de opdrachtgevers bellen of faxen en moesten bedienden van de transportbedrijven alle data invoeren. Uiteraard was dat heel tijds- en arbeidsintensief. Nu kunnen de klanten van de transportbedrijven – nadat ze veilig zijn ingelogd – gestandaardiseerd en in real time hun orders ingeven. Geen overbodig papierwerk, tijdrovende telefoontjes of mails meer dus. De medewerkers van de transportbedrijven kunnen daardoor ongestoord en productiever werken.
2. De web order entry & information app maakt de kans op fouten kleiner.
Er is namelijk een applicatie integratie met een databeheersysteem. Daarbij sluit de adresvalidatie via Google Maps schrijffouten uit. Bovendien is er een koppeling met de ADR-gevarenklassen en -labels, en met een webservice zodat de webapplicatie en de server gegevens kunnen uitwisselen. Dankzij dit systeem managen de opdrachtgevers van de transportbedrijven hun zendingen zelf. Geen tussenpersonen meer, dus ook minder kans op fouten.
3. Dankzij het gebruiksvriendelijke platform hebben de opdrachtgevers altijd een goed zicht op hun inventaris en op de status van de zending.
Ook de bestemmeling is op de hoogte. Onze web based applicatie zorgt ervoor dat hij automatisch een mail krijgt met de info over de te verwachten zending. Wil de bestemmeling de leverplaats wijzigen dan kan hij dat gemakkelijk via het web order entry & information system, zonder in te loggen. Vervolgens krijgt de transporteur automatisch een melding van de gewijzigde afleverplaats. Ook daar zorgt onze web order entry and information applicatie voor.
4. De opdrachtgevers krijgen meteen alle nodige boord- en orderdocumenten.
Ook de barcodes en labels die op de zendingen moeten komen printen ze gewoon zelf. Via het eigen ERP-systeem krijgt de transporteur de track & trace-info. Die gegevens zijn gekoppeld met het web order entry and information system dat we hebben ontwikkeld.
Kortom
Voor een bedrijf zoals DHB dat van leversnelheid en service zijn speerpunten maakt is elke tijdsbesparing meegenomen. Onze applicatie zorgt daar voor. Dankzij het web order entry & information-systeem dat we hebben ontwikkeld gaat alles veel sneller, productiever en overzichtelijker.
Het web order entry systeem is een handige tool waarmee de opdrachtgevers zelf hun orders plaatsen en beheren. Maar de webapplicatie die we voor DHB hebben uitgewerkt doet méér. Zo is een koppeling met het eigen bestaande ERP-systeem mogelijk. Maar ook uitbreidingen met andere applicaties en datasystemen zijn mogelijk. De app is dus maatwerk.
Wij maken business doen gemakkelijk – zowel voor de transportbedrijven als voor hun opdrachtgevers die hun goederen willen verzenden.
UW EIGEN PROJECT STARTEN?
IDcreation is een toonaangevend bedrijf op het gebied van weboplossingen met vestigingen in België en Nederland.
Wilt u meer weten over hoe data uit uw ERP-systeem geïntegreerd kan worden in uw website of webshop?
Neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek.